Flatloket

In gesprek met huurders over hun woning en buurt.

‘Ik heb aardige buren waar ik op kan rekenen als het nodig is. Maar ik heb last van tocht. En die lamp op de hoek van de flat is ook al maanden kapot.’ Omdat je graag wilt weten hoe huurders de leefbaarheid van hun complex en wijk ervaren, zijn dit belangrijke signalen om op te vangen. Met het Flatloket hoor je deze verhalen rechtstreeks van de bewoners en krijg je diepgaand inzicht in wat er speelt.

Soms wijzen lage scores in een onderzoek of losse signalen van huurders op problemen in een flat, maar blijft onduidelijk waar de oorzaak ligt. Het Flatloket brengt dit in kaart. Huurders delen gedetailleerde informatie over onderwerpen als woonplezier,  veiligheid, netheid, verduurzaming en sociale cohesie. Daarmee krijg je concrete input om de leefbaarheid te verbeteren.

Wat levert het op?

  • Nieuwe, onbekende inzichten van bewoners over hun complex en wijk.
  • Een duidelijk beeld van waar het thuisgevoel of de leefbaarheid onder druk staat.
  • Inzicht in de onderlinge relaties tussen huurders. Input om gerichte verbeterplannen te kunnen maken voor complex en wijk.
  • Verdieping op resultaten van kwantitatief onderzoek, zoals het KWH-Woonbelevingsonderzoek.
  • Huurders voelen zich serieus genomen doordat er écht met hen in gesprek wordt gegaan.
  • Doordat bewoners samenkomen kan het Flatloket bijdragen aan het versterken van sociale cohesie binnen complexen.

Over het onderzoek

  • KWH-medewerkers voeren samen met corporatiemedewerkers de gesprekken met de huurders.
  • De gesprekken vinden op locatie plaats voor bewoners van een specifiek complex; bijvoorbeeld in de centrale hal.
  • Het is laagdrempelig: huurders kunnen binnenlopen en onder het genot van een kop koffie of thee in gesprek gaan.
  • Met behulp van een speciaal ontwikkelde gespreksmethode kom je tot een leuk én inhoudelijk gesprek.
  • Volledig afgestemd op specifieke vraag van de corporatie.
  • Leden krijgen korting.

Uit de praktijk

Ook interessant