Woningzoekenden? Dat zijn toch helemaal niet onze klanten?! Ze staan op een wachtlijst, betalen inschrijf- of verlengingsgeld, zijn een groeiende groep om rekening mee te houden én het zijn potentiële huurders. De woningzoekende wil ook gezien, gehoord en vooral erkend worden. Dit online-onderzoek naar de ervaringen van woningzoekenden is uniek in de branche. Wie zijn ze en wat vinden zij eigenlijk van jouw dienstverlening?
Groep woningzoekenden groeit
Er is een tekort aan geschikte woningen en het aantal woningzoekenden op de wachtlijsten loopt op. Mensen die zijn gescheiden blijven in hetzelfde huis wonen, studenten en ouderen blijven langer thuis of zelfstandig wonen. Amsterdam heeft een wachttijd van negen jaar, Lelystad bijna zes jaar en ook in Almelo moet je inmiddels twee jaar wachten. Corporaties zitten in een spagaat. Ze willen wel, maar moeten vaak ‘nee’ verkopen. De manier waarop, kan veel verzachten.
In het onderzoek vragen we woningzoekenden naar hun ervaringen tijdens de zoektocht naar een woning. Kun je alle informatie over beschikbare woningen goed terug vinden? Hoe vaak reageer je op een woning? Zijn toewijzingsregels duidelijk? Hoe waardeer je de bezichtigingen? De antwoorden op deze en andere vragen geven een duidelijke indicatie waar het goed gaat en waar de dienstverlening beter kan.
Wat levert het op?
- Inzicht in wat goed gaat en wat beter kan in de dienstverlening richting potentiele huurders,
- Bewustwording van deze doelgroep
- Het opbouwen van een duurzame huurdersrelatie vanaf het eerste contactmoment
Over het onderzoek
- Duur: 6 – 8 weken
- Omvang: maximaal 10.000 woningzoekenden zegt dit genoeg?
- Doelgroep: individuele corporaties of corporaties uit één regio die samenwerken in het woonruimteverdelingssysteem
- Leden krijgen korting