De elfde editie van de Aedes-benchmark is vandaag gepresenteerd. We zien dat de waardering van huurders voor de dienstverlening hoog blijft. 535.000 huurders gaven hun oordeel over de dienstverlening, de leefbaarheid en de kwaliteit van de woning.
Contact van grote invloed op waardering huurders
Het huurdersoordeel over de dienstverlening van corporaties is de laatste jaren gestabiliseerd. Corporaties kunnen dat huurdersoordeel over de dienstverlening verder verbeteren door nog meer aandacht te hebben voor het contact met huurders. Als we inzoomen op de resultaten, dan blijkt het contact met huurders cruciaal voor het oordeel over de dienstverlening. Nadere analyses van de resultaten vanuit de KWH-Huurdersonderzoeken laten dit al langer zien. Ook nu laten de analyses goed zien dat prettig contact met duidelijke communicatie het verschil maakt tussen een positieve of een minder goede ervaring. Contact is dan ook een belangrijke knop om aan te draaien om de waardering te verbeteren.
Ervaren leefbaarheid
Corporaties blijven zich inzetten voor een prettige leefomgeving. 152.000 huurders gaven hun mening over de leefbaarheid van hun buurt. Zij beoordeelden de aspecten veiligheid (7,4), overlast (6,9) en het schoon en netjes zijn van de buurt (6,4). Met een 6,0 gemiddeld geven huurders een relatief lage score als we vragen naar hoe ze de inzet ervaren van hun corporatie voor een veilige en prettige buurt. Opvallend daarbij is dat veel huurders aangeven geen goed beeld te hebben van wat hun corporatie doet om een veilige en prettige buurt te creëren.
Inzet leefbaarheid goed voor imago
Daarnaast valt op dat de inzet die huurders van hun corporatie ervaren ook sterk samenhangt met het algemene beeld dat huurders hebben van de corporatie. Dit blijkt uit een aanvullende analyse vanuit het KWH-Huurdersonderzoek waarin ook is gevraagd naar een algemeen oordeel over de corporatie. Dit verband wijst erop dat huurders vaak antwoorden in lijn met het beeld dat ze al hebben van de corporatie: is dat beeld positief, dan denkt of verwacht de huurder dat de corporatie zich ook inzet voor een veilige en prettige buurt. Maar is de huurder juist kritisch op de corporatie, dan heeft die ook een minder hoge pet op van de inzet van de corporatie voor de buurt. Ook andersom kan dit gelden. Dus actief aan de slag gaan met leefbaarheid in buurt en die inzet ook zichtbaar maken voor huurders, kan een bijdrage leveren aan een positief imago van de corporatie.
Ervaren kwaliteit van woning
Het gemiddelde cijfer voor de ervaren woningkwaliteit is in de afgelopen jaren ook vrijwel onveranderd gebleven, rond een 6,9 gemiddeld. Wel is er een langzame toename van het aandeel ontevreden huurders. Het percentage huurders dat een score van 5 of lager geeft, is gestegen van 17 procent naar 19 procent. Ondanks alle inspanningen van woningcorporaties op het gebied van woningverbetering en duurzaamheid.
Wil je meer informatie of ondersteuning bij de interpretatie van jullie resultaten? Of informatie hoe jullie met bijvoorbeeld contact of leefbaarheid aan de slag kunnen? Neem dan gerust contact op met je adviseur. We kijken graag met je mee.
Meer over de Aedes-benchmark lees je op Aedes.nl