Inmiddels 30 jaar geleden benoemde de VN 15 mei tot Internationale Dag van het Gezin. Om zo het belang van gezinnen in de schijnwerpers te zetten, hun uitdagingen bespreekbaar te maken en de idealen van saamhorigheid aan te moedigen. Gezinnen vormen een groot deel van alle huurders in Nederland. Daarom leek het onze onderzoeker Nienke - zelf een kersverse mama die sinds kort haar eigen gezin heeft - leuk om uit te zoeken welke thema’s voor hen het belangrijkst zijn en daarmee de meeste impact hebben op de totale dienstverlening.
“Wat mij direct opvalt, is dat het niet het thema contact is. Terwijl dit thema bij de andere huishoudens overduidelijk het belangrijkste is. Het scheelt niet veel, maar gezinnen vinden het thema onderhoud het belangrijkst. Gevolgd door de ervaring van het contact en op 3 het gemak van contact krijgen. Ik heb ook meteen even gekeken naar de tevredenheid. Opmerkelijk genoeg zie je dat gezinnen best kritisch zijn over het onderhoud: ze zijn hier duidelijk minder tevreden over dan bijvoorbeeld over contact. Dit heeft natuurlijk verschillende oorzaken, bijvoorbeeld vanwege de mogelijke risico’s voor de kinderen. Of misschien vraagt de woning in z’n geheel om meer onderhoud, omdat het over het algemeen om grotere woningen gaat dan voor andere huishoudens. Waar het precies aan ligt is moeilijk te zeggen zonder kwalitatief onderzoek. Door bijvoorbeeld een Flatloket of een Posteronderzoek krijg je inzicht in de wensen, behoeftes en motieven van huurders.”
Wat vinden gezinnen van jullie dienstverlening?
Gezinnen vinden onderhoud dus het belangrijkste thema als we het hebben over dienstverlening. Maar: ze zijn hier wel het minst tevreden over. Wil je weten hoe dit zit bij jouw corporatie? Wat gezinnen vinden van jullie dienstverlening? En hoe tevreden deze groep huurders is? Stuur ons dan een bericht of neem contact op met jullie adviseur. We helpen je graag om dit 1: inzichtelijk te maken en 2: stap voor stap te verbeteren.
Fijne Internationale Dag van het Gezin!