Welke overlast ervaren huurders precies en wat verwachten ze hierbij van ons als woningcorporatie? Dat was de vraag van Woonkwartier, nadat uit het woonbelevingsonderzoek naar voren was gekomen dat huurders veel overlast ervaren. Via een verdiepend onderzoek hebben we huurders daarover bevraagd. Jessica Kivits, gebiedsregisseur bij de Noord-Brabantse corporatie vertelt over de uitkomsten van het onderzoek en welke inzichten en tips eruit naar voren komen.
Waarom hebben jullie ervoor gekozen om onderzoek te doen naar overlast?
Onze afdeling houdt zich onder andere bezig met de leefbaarheid in onze wijken en kernen. Leefbaarheid is echter een subjectief begrip en om dit te concretiseren maken we dit elke 3 jaar meetbaar in de vorm van een woonbelevingsonderzoek. Alle huurders worden dan bevraagd op verschillende onderwerpen die betrekking hebben op leefbaarheid. In de resultaten van het woonbelevingsonderzoek, kwam naar voren dat vier wijken en/of kernen relatief slechter scoorden op overlast. Voor ons was dit aanleiding om een verdiepingsonderzoek uit te laten voeren en extra in te zoomen op het thema overlast in deze wijken en kernen.
Welke resultaten uit het onderzoek hebben jullie het meest verrast?
Misschien niet zo zeer een verrassing, maar wel een bevestiging dat veel mensen (in dit onderzoek de helft van de mensen die aangeeft overlast te ervaren) geen overlast melden omdat zij denken dat het geen zin heeft. In sommige gevallen kunnen wij ook geen oplossing bieden voor de overlast. Bijvoorbeeld als er sprake is van een burenconflict en/of overlast door verkeer. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat relatief veel overlast veroorzaakt wordt door parkeer- en verkeeroverlast, vervuiling en groenonderhoud in het openbaar gebied. Het is daarom belangrijk om aan de voorkant duidelijkheid te bieden over wat men van de woningcorporatie kan verwachten wanneer zij overlast ervaren. Er volgt nog een plan van aanpak op basis van de resultaten.
Huurders is ook gevraagd wat ze van Woonkwartier verwachten als het gaat om overlast. Hoe kijken jullie naar deze uitkomsten?
Bewoners willen dat Woonkwartier een luisterend oor biedt en meedenkt. Dit kan door concrete oplossingen of door het voortouw te nemen in contact met de gemeente of politie. Onze collega’s zijn graag bereid om een luisterend oor te bieden en mee te denken. Indien nodig verwijzen wij door naar een andere instantie (bijvoorbeeld gemeente of politie). Als de overlast geen betrekking heeft op het werkveld van de corporatie verwijzen wij door of dragen dit over naar de juiste instantie en blijven wij niet langer betrokken. Het lijkt erop dat sommige huurders dit wel van ons verwachten en hierin teleurgesteld zijn. Wij denken echter dat iedere partij zich moet richten op zijn eigen vakgebied en vertrouwen daarin op de expertise van onze netwerkpartners.
Welke handvatten en inzichten geven de resultaten jullie om mee aan de slag te gaan?
Duidelijkheid bieden over waar men terecht kan met een melding en wat men van de corporatie kan verwachten. Verder is het van belang om in contact te staan met de buurt. Woonkwartier speelt hierop in met een proactieve werkwijze, onder andere door binnen enkele maanden na het ondertekenen van het huurcontract kennis te maken met alle nieuwe huurders en hen te onder andere te informeren over de werkwijze bij overlast.
Hoe hebben jullie de samenwerking met KWH ervaren?
De samenwerking met KWH verliep uitstekend. Zij hebben een goede invulling gegeven aan onze vraagstelling. Er werden duidelijke afspraken gemaakt die op professionele wijze opgevolgd worden. Wij bevelen KWH zeker aan voor de uitvoering van huurdersonderzoek.
Hebben jullie tips voor andere corporaties als het gaat om overlast?
Sta dicht bij de huurder en bied duidelijkheid over de verwachtingen. Ook als we als corporatie voor de huurder niets kunnen betekenen dan kunnen het menselijk contact, het bieden van een luisterend oor en een warme overdracht het verschil maken in betekenis.