15-07-2022
Dienstverlening in het DNA van de organisatie, werken aan kwaliteit doe je samen... Klinkt mooi! Maar hoe dan? Want het is toch best lastig om de hele organisatie erbij te betrekken, zien we vanuit de praktijk. Maar wil je stappen maken, dan is juist dat betrekken van collega's en afdelingen zo belangrijk. Annemarie van de Beek is adviseur bij KWH en heeft ruim zes jaar bij een corporatie gewerkt als adviseur kennis & kwaliteit. Vanuit haar eigen ervaringen, gecombineerd met wat zij dagelijks ziet en hoort vanuit corporaties, geeft zij tips over hoe je je organisatie betrekt bij het werken aan dienstverlening.
- Maak het niet te groot, denk in kleine behapbare stappen.
- Kijk niet alleen naar scores, maar kijk ook eens naar het verhaal achter de cijfers. Wat zegt die 7 eigenlijk?
- Zorg dat er elke maand iets op de agenda staat waarbij je even stil staat bij dienstverlening. Bijvoorbeeld een werkoverleg waarin je tips & complimenten van huurders behandelt met elkaar. Of nodig eens iemand uit van een andere corporatie om te vertellen over hun ervaringen bij het verbeteren van hun dienstverlening.
- Focus ook op wat goed gaat, niet alleen op wat nog verbetering nodig heeft. Het instellen van positieve signaalmails kan je hierbij helpen.
- Ga je aan de slag in een verbeterteam? Betrek hierbij dan collega’s van verschillende afdelingen, ook de afdelingen die wellicht wat minder klantcontact hebben. Dat zorgt voor een brede blik op het vraagstuk.
- Help jezelf en je collega's aan inspiratie: ga op werkbezoek, volg samen een interessante workshop. Workshops die je bijvoorbeeld interessante inzichten over je processen kunnen geven, zijn: Toveren met getallen, Klantreis of een service scan.
En natuurlijk kun je altijd even contact opnemen met je adviseur van KWH om te sparren!