Groot onderhoud van je woning, zoals verduurzaming of renovatie, betekent een verandering aan je thuis. Het gaat vaak om omvangrijk onderhoud waarbij overlast en ongemak niet uit te sluiten zijn. Dat heeft veel impact op bewoners. Daarom wil je graag dat de uitvoering zo vlekkeloos mogelijk verloopt. En hoe logisch is het dan om de bewoners te vragen naar hun ervaringen met en waarderingen voor het gehele traject. Zodat je met de inzichten die zij je geven kunt bijsturen en verbeteringen kunt meenemen naar volgende projecten.
Vanuit ons onderzoek groot onderhoud, dat we voor steeds meer corporaties uitvoeren, hebben we gekeken naar wat huurders aan feedback geven over onderhoudsprojecten. Vanuit onze analyse zien we dat informatievoorziening voorafgaand aan de start van het onderhoudsproject veel invloed heeft op de overall waardering voor het groot onderhoud. Zowel de duidelijkheid van de informatie als ook het doel van de informatie, namelijk dat huurders weten waar ze aan toe zijn, heeft veel effect op hoe huurders het gehele onderhoudsproject uiteindelijk beoordelen. Je ziet het effect in de onderstaande infographics.
Invloed van duidelijke informatie voorafgaand aan groot onderhoud op de overall waardering:
Invloed van weten wat je kunt verwachten voorafgaand aan groot onderhoud op de overall waardering:
Meer weten?
Wil je ook meer inzicht in de waardering van huurders voor jullie projecten? Neem gerust contact met ons op. We denken graag met je mee. Of blader nog eens door deze uitgave en kijk hoe je in iedere fase van groot onderhoud huurders kunt betrekken.