Een nieuw jaar ligt voor ons. Zelf word ik altijd blij van de eerste maanden van het jaar. Alsof het jaar als een onbeschreven blad voor je ligt. Je natuurlijk plannen en ambities hebt, maar tegelijkertijd niet weet wat er nog allemaal op je pad komt en hoe het jaar precies gaat verlopen.
Niet te ver vooruit kijken
Dat past ook wel een beetje in deze tijd. Ik spreek steeds vaker bestuurders die niet meer geloven in grote strategische plannen met een horizon verder dan 4 jaar. De afgelopen periode heeft ons wel geleerd dat je niet ver vooruit kunt kijken. En dat we dat misschien ook niet meer moeten willen. Om wendbaar en flexibel te zijn en in te kunnen spelen op dat wat op je pad komt heb je uiteraard wel een stip nodig, maar het pad er naar toe zou in potlood kunnen worden uitgetekend. Om het vervolgens weer uit te kunnen gummen, als het hier en nu om verandering vraagt.
Dichter op de bal
Meer in het hier en nu dus. En daar passen onderzoeksmethodieken en tools bij die hier op aansluiten. Het dichter op de bal kunnen meten van de tevredenheid over je dienstverlening. Het volgen van ontwikkelingen, real time. Met kortere vragenlijsten, nieuwe thema’s van onderzoek die passen bij deze tijd. Koppel harde data vervolgens aan kwalitatief onderzoek, dán kun je echt iets in gang zetten. Want een 7 gaat pas leven als je weet wat er achter schuil gaat. En aan welke knoppen je dus moet draaien om die stappen te maken in klantwaardering.
Klantwaardering continu in beeld
Continu de klant in het vizier. Dat is precies wat onze leden vanaf eind februari nog beter kunnen gaan doen. Dan lanceren we namelijk het nieuwe Klantvizier. Een tool waar je alle onderzoeksresultaten real time kunt monitoren, maar ook met alle mogelijkheden voor koppeling met eigen data en rapportage. In deze nieuwsbrief lees je hierover meer.
Ik kijk uit naar een nieuw en mooi jaar waarin wij samen met onze leden volop bewegen op de vernieuwingen in ons productaanbod en zo bouwen aan de toekomst van het onderzoek!
Susanne Stouten
directeur-bestuurder KWH