Huurders positief over woning en dienstverlening

Resultaten Aedes-benchmark 2022

15-12-2022

Huurders van sociale woningen blijven positief over hun woning en de dienstverlening van woningcorporaties. Dat blijkt uit de jaarlijkse Aedes-benchmark waarmee prestaties van alle corporaties inzichtelijk en onderling vergelijkbaar zijn.

Stijgende lijn dienstverlening
Dit jaar hebben maar liefst 423.000 huurders zich uitgesproken over de kwaliteit van de woning en de dienstverlening van hun corporatie. Huurders geven gemiddeld een 7,7 aan de dienstverlening, iets hoger dan voorgaande jaren. In 2022 zet de stijgende lijn in het oordeel van vertrokken huurders door naar gemiddeld een 7,6. De woning krijgt als rapportcijfer een 6,9, net als voorgaand jaar.

Parallel aan de toenemende investeringen, zien we dat steeds meer huurders de kwaliteit van hun woning waarderen met een 8 of hoger. Het cijfer voor de woningkwaliteit houdt niet alleen verband met de ‘harde’ euro’s die corporaties investeren. Misschien is de belangrijkste component wel: het zich thuis voelen.

Hoe verder ontwikkelen?
Vanuit de resultaten van de Aedes-benchmark willen veel corporaties zich verder ontwikkelen. Van een C naar een B, of zelfs een A-corporatie. Hoe maak je als corporatie de beweging naar een klantgerichte organisatie, met als resultaat een hogere huurderstevredenheid? Onze adviseurs ondersteunen corporaties bij deze vraag. Samen met de corporatie bekijken ze wat nodig is om de klantgerichtheid verder te verbeteren. Wil je ook weten hoe jullie corporatie stappen kan maken? Neem dan contact op voor een passend advies!